Alweer een maand voorbij! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Henriët Scheepsma - WaarBenJij.nu Alweer een maand voorbij! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Henriët Scheepsma - WaarBenJij.nu

Alweer een maand voorbij!

Door: Henriët Scheepsma

Blijf op de hoogte en volg Henriët

16 Maart 2014 | Curaçao, Willemstad

Bon dia!

Tjonge jonge, er is alweer een maand voorbij! Wat gaat de tijd super snel en ik vermaak me prima! Vier dagen in de week stage lopen en drie dagen weekend en genieten van dit eiland.

Ik heb jullie nog helemaal niet verteld over mijn geweldige vervoersmiddel op dit eiland, de bus! Jahaa, de bus! In Nederland was ik dit natuurlijk al niet gewend maar hier is het helemaal een belevenis!
Bijna iedereen die hier tijdelijk zit huurt een auto, meestal met twee personen. Ik niet, om twee redenen. A; mijn stage zit maar 2.5 kilometer verderop, B; een auto huren kost al snel 400 euro, en de auto's rijden ook hier niet op water dus dit vind ik wat teveel geld om in mijn eentje te betalen. Ja ik ben nog steeds een Nederlander dus misschien ook nog wel een beetje gierig;) Dus, ik ga met de bus! Al zijn die dingen hier niet te vertrouwen, het is wel echt hilarisch. In een bus passen 8 personen, dat ding zit in de spits dus zomaar vol. Ze rijden niet op tijd, en eigenlijk ook niet een bepaalde route.
Je kunt de bussen overal laten stoppen en ook overal naar toe laten rijden. Daarnaast zijn de buschauffeurs in de spits wat ongeduldig dus pakken ze tussenweggetjes en slaan zo 5 haltes over. Het is dus altijd maar afwachten welke route er genomen wordt om op het eindpunt uit te komen, als je er al komt… Je mag in sommige bussen beslist niet bellen en in andere bussen belt de buschauffeur continu met alle vrienden. Ze rijden door rood, halen van alle kanten in, het kan allemaal! ’s Middags loop ik altijd terug omdat de bussen dan te vol zitten en ik drie kwartier moet wachten terwijl het een halfuur lopen is. Maar goed genoeg over de bus, ik kom elke dag nog op stage aan dus dat is erg fijn!

Op stage heb ik het nog steeds erg naar mijn zin. Ik begeleid nu twee kindjes met speltraining, twee jongetjes. Daarnaast verdiep ik mij in verschillende methodes met betrekking tot het autisme. Ook heb ik afgelopen week met mijn stagebegeleider een schoolobservatie gedaan. Erg interessant om te zien, ik denk dat mijn pakes en beppes vroeger zo les hebben gehad, haha! Ik vind dat het hier nog best ouderwets aan toe gaat. Alles gebeurt klassikaal en de kinderen zeggen continu “ja Juffrouw”, er wordt niet gesproken onder het fruit eten, jongens en meisjes in aparte rijen het klaslokaal uitlopen om buiten te spelen. Allemaal van die kleine voorbeeldjes. Maar tocht erg leuk om eens te zien, het is toch heel anders dan in Nederland.

Helaas kreeg ik 9 maart van Klaas een droevig bericht. Klaas zijn beppe is die ochtend overleden. Afgelopen vrijdag 21 maart is ze begraven. Al met al was dit best even een heftige week. Je kunt er niet bij zijn en niet zijn voor Klaas en de familie. Ondanks dat ik het hier erg naar mijn zin heb vond ik Curaçao deze week zo nu en dan toch wel echt te ver weg. We hebben er veel over gesproken en ik ben er veel in betrokken.
Gelukkig heb ik hier veel lieve mensen die op mij passen en we steunen elkaar allemaal wanneer iemand dat nodig heeft. Erg fijn zo’n lieve groep mensen om je heen!

En met die lieve groep mensen doen we natuurlijk ook veel super leuke dingen. Gister zijn we naar een goud fout party geweest. Heerlijk fout gekleed en de hele avond foute muziek. En ja ja, 5 het dorpsfeest gevoel kwam weer naar boven want ik heb zitten roeien!;) Al begreep niet iedereen het geloof ik, we hebben in ieder geval erg veel lol gehad!

Ik heb nog lang niet alles verteld van de afgelopen tijd maar daar kan ik zo langzamerhand ook echt wel een boek mee vullen dus daar ga ik jullie niet mee vermoeien.
Straks toch nog even wat aan school gaan doen want dat moet tussendoor natuurlijk ook gebeuren!

Ayo dushi’s!

  • 16 Maart 2014 - 22:28

    Martijn:

    Leuk verhaal scheepsma!!
    Mooi dat je het daar na je zin hebt :)

  • 17 Maart 2014 - 16:25

    Dick :

    Hoi Henriët,

    Ik ben weer eens op bezoek bij je pake en beppe en ze laten me jouw kaartje lezen.Natuurlijk heb ik toen meteen even je site opgezocht, want pake is niet altijd even handig met de computer en het lukte hem weer eens niet om de site te vinden. Het deed pake en beppe goed om te horen dat je lieve mensen om je heen hebt, en dat het goed met je gaat.

    Een mooi systeem, dit 'waarben je nu' om te laten weten hoe het met je gaat. Curacao ligt inderdaad niet echt vlakbij de deur, en op deze manier breng je alles toch even wat dichterbij. Ben je al een beetje onwennig? Ach... de eerste maand is alweer om en het aftellen alweer begonnen.

    Hoe is het tijdverschil daar? Je zult nu wel in bed liggen, ik drink nu samen met pake en beppe even een bakje koffie. oant sjen!

    dick

  • 21 Maart 2014 - 10:14

    Beppe Betty:

    Hallo lieve Henriët!
    Wat leuk om weer es wat van jou te lezen!
    Fijn dat je het naar je zin hebt, en natuurlijk is het moeilijk om niet bij je familie te kunnen zijn, toen Klaas z'n beppe overleed. Dan was je liever hier en is de afstand gewoon voelbaar.

    Weet dat we aan je denken en we vinden het fijn dat je het naar je zin hebt,
    ik heb jou verhaal even aan pake en beppe voorgelezen, prachtig!
    zondag komen heit en mem bij ons op bezoek, gaan we ook even nadenken over pake en beppe 's trouwdag in juli, en gelukkig ben je dan weer thuis!!

    liefs van tante Sofia

  • 07 April 2014 - 07:55

    Douwina:

    Mooie verhaal weer:). Geniet van je tijd daar!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henriët

Actief sinds 17 Feb. 2014
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 4754

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

14 Februari 2014 - 12 Juli 2014

Stage Curacao

Landen bezocht: